آموزش شماره 7 دوره مبتدی

آموزش شماره 7 دوره مبتدی

مدلسازی شماره 3

 

ساخت اشیاء و معماری

در نرم افزار 3DS MAX6 ما می توانیم از اشیاء معماری پیش فرض استفاده نموده و سرعت انجام عملیات خود را بالا برده.

به منوی Create رفته و از طبقه بندی Geometry گزینه AEC Extended را انتخاب می کنیم در این منو چند نمونه از این اشیا معماری وجود دارد.

 

 

اولین گزینه موجود در این قسمت گزینه Foliage می باشد این گزینه کتابخانه ای از درختان و گیاهان پیش فرض در داخل نرم افزار را در اختیار شما قرار می دهد. با انتخاب هر یک از این گیاهان داخل کتابخانه می توانید در صحنه یک درخت یا درختچه  ایجاد نمایید.

1) به پانل Create رفته و از منوی کرکره ای قسمت Geometry گزینه AEC Extended را بزنید.

 

 

2) گزینه Foliage را بزنید و در منوی Create پیمایش کنید. از گیاهان موجود و رایج هر کدام را که مایل بودید انتخاب کنید و با کلیک در صحنه یک گیاه ایجاد نمایید.

 

 

به منوی Modify رفته و از پارامترهای موجود گزینه پارامتر Height را تغییر دهید. می بینید که اندازه درخت یا درختچه موجود در صحنه تغییر می کند. با دست کاری با بقیه پارامترها ماهیت آنها را بدست آورید.

 

شی Railing

 

 

به کمک این شی می توان انواع ریلها و پرچین ها و یا شکلهایی از این قبیل را ایجاد نمود. می توانید با تنظیم ارتفاع و اندازه شی موردنظر خود را ایجاد نمایید و یا با معین کردن مسیر یا قراردادن یک Spine به عنوان مسیر این شی را شکل دهید در ضمن Railing را می توان برای ساخت انواع پلکان های پیچیده استفاده نمود.

 

 

مؤلفه های فرعی شی به صورت زیر می باشد:

ریلهای پائینی : Lower Rails

پستهای ریل: Post Railing

قسمت های توپرریل: Solid Fill of the Railing

ریل های بالا: Top of Railing

تیرک های ریل: Picks of the Railing

برای ایجاد اشیاء Railing بهتر است که از دیدگاه پرسپکتیو یا دوربین استفاده نمایید.

 

ساخت شی Wall

 

 

شی Wall شی است که می توان به وسیله آن سطوحی آزاد به شکل دیوار ایجاد نمود اگر زمانی دو شی Wall داشته باشید و تقاطع این اشیا به یکدیگر برسد آنگاه تلاقی بین این دو شی از بین می رود و گوشه ای اضافی حذف می شوند.

این شی 3 مؤلفه فرعی را دارا می باشد.

Vertex: این مولفه همان نقاط موجود بر سر شکستهای دیوار می باشد که با زدن این مؤلفه و فعال کردن آن می توان آنها را حرکت داد و تغییر حالت داد.

Segment: به کمک این مولفه می توانید خط های موجود در بین دو نقطه (Vertex) را انتخاب کنید و حرکت دهید.

Profile: به کمک این گزینه می توانید سمت وسو و میزان چرخش یک سطح را مشاهده نمایید.

این شی قابلیت تبدیل(Convert) را دارد و به Mesh وPolygon وPatch تبدیل می شود. اگر مایل بودید که در این اشیا حفره ای ایجاد نمایید می توانید به وسیله عملیات بولی این کار را انجام دهید.

 

شی Stairs

 

 

به کمک این بخش می توانید پله هایی با اشکال مختلف ایجاد نمایید. برای مراجعه به این بخش به منوی Create رفته و از منوی کرکره ای Geometry گزینه Stairs را کلیک کنید در این قسمت چهارنوع مختلف از انواع شکلهای پله وجود دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم.

پلکان مارپیچی: Spiral Stairs

 

 

پلکان ال شکل: L-Type stairs

 

 

پلکان مستقیم: Straight Stairs

 

 

پلکان یوشکل: U-Type Stairs

 

 

این پلکان ها به سه صورت ارائه می شود. به سه صورت جعبه ای، بسته، باز.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهشید سه‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:47 ب.ظ

سلام و خسته نباشید.
متشکرم و بسیار خوب بود فقط خواهشمند قسمتهای ۷ به بعد را هم فعال کنید.
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد